أخبار عاجلة

مختار التتش .. اسطورة كروية خالدة

مختار التتش.. اسطورة كروية خالدة

مختار التتش

محمود مختار رفاعي او كما نعرفه باسم ” مختار التتش ” اسطورة اهلاوية كبيرة مازلت في الاذهان حتي يومنا هذا رغم من ان لم يراه معظمنا وهو لاعباً.. لكن اسمه كان ومازال ضمن الأشهر في تاريخنا الكروي والإداري.. وياخذكم موقع كورابيديا في رحلة مليئة بالإنجازات والمواقف العظيمة في تاريخ مختار التتش.

 

البداية.. ابن السيدة زينب يلفت الأنظار منذ المرحلة الابتدائية.

مختار التتش

ولد محمود مختار رفاعي “مختار التتش” في 29 سبتمبر 1905بالإسكندرية. وهو الابن الثاني للدكتور الشهير “محمد رفاعي حكيم”. 

ولعب لمدرسة محمد علي الابتدائية ثم أنتقل إلى مدرسة السعيدية و لم يهزم فريقها أبدًا طوال السنوات التى قضاها بها .. وبعد أن أنهى دراسته الثانوية ألتحق بكلية الحقوق وحصل على البكالوريا.

 

بدايته مع الكرة ومعارضته والده له

 شارك مع فريق مدرسة محمد على الأبتدائية وكان أصغر لاعبيها جسما وسنا ولكنه كان أكثرهم مهارة.

وكان والده في البداية معارضاً له في لعب كرة القدم ودفعه عنها بشدة وصادر منه الكرة والملابس.. معتقداُ في ذلك الوقت ان الدراسة والتعليم اهم بكير من لعب الكرة حيث لا يوجد لها مستقبل.

فيما كان مدير المدرسة مهتما بالرياضة وبكرة القدم بصفة خاصة..فلم علم بمعارضة والده انتهز فرصة مباراة مهمة ودعاه لمشاهدتها، وهنا رأى والده مهارات وأهداف وهتافات المدرسة له بالاسم بعد كل هدف يسجله.. ومن ثم استلام الكأس ومنذ حينها ووالده يشجعه وصار خبيرا في كرة القدم.

 

التتش الصغير..من التألق مع السيعدية وقيادة منتخب الثانوية.

مختار التتش

بعد إتمام المرحلة الابتدائية التحق بمدرسة السعيدية الشهيرة.. وهناك اكمل مشوارة مع الكرة بجانب الدراسة وكان بالفريق الثاني لصغر سنه.

فكانت المدرسة تضطر لاستبعاد أحد لاعبي الفريق الأول ليحل محله، ثم تتحايل لضمه لفريق الثاني ولم يدرج ضمن الفريق الأول عام 1924، وبقي علي هذا الحال حتي اصبح قائد فريق الكرة.

ولعب مع منتخب ثانوي ومن ثم مع منتخب كلية حقوق حتى تخرج عام 1934.وعُرف من اصدقاءه والمشجعين باسم “مختار الصغير” وقتها بسبب وجود نجم الفريق الأول “أحمد مختار” الذى كان لاعباُ للنادي الأهلي وكان اكبر سنن منه.

 

الانضمام الي النادي الأهلي.. والتسجيل في اول مبارياته.

24

اكتشفه “محمود مرعى” وضمه الي النادي الأهلي ولعب في ناشي الفريق حتي صعد إلى الفريق الأول في العام 1922، وهو كان وقتها ابن السابعة عشر عام.. وأطلق عليه في بدايته “حودة مصر” في إشارة للاعب السكندري المشهور “محمود حودة”.

ولعب أولى مبارياته مع المارد الأحمر مع فريق الطيران الأنجليزى في الكأس السلطانية وفاز فيها الأهلى بهدفين مقابل هدف أحرز التتش فيها هدف الفوز.

طالع ايضاتاريخ كأس مصر | البطولة الأولي | الزمالك البطل (1922)

 

سبب تسميته بـ التتش

مختار التتش

يرجع لقب محمود مختار بـ التتش إلى اللورد لويد المندوب السامى البريطاني في مصر في ذلك التوقيت، ومعني كلمة “التتش” هي تطلق على لاعب السيرك “البهلوان” الصغير الحجم السريع الخطي الذي يبهر الجماهير بحركاته وقفزاته ومرونته.

كان اللورد لويد لاعب كرة قدم سابق وبسبب حبه للكرة كان يحرص على متابعة مباريات الكرة التي كنت تلعب في مصر.

 وعندما شاهد مختار يلعب أعجب به إعجابا شديدا حتى انه كان يخبر جلسائه بأن تحكم قدم التتش بالكرة أفضل من تحكم يدى اللورد بالبرتقالة، وكان كلما يقابله ينادي عليه “هالو تتش” لدرجة أن زملاءه اعتادوا مناداته بنفس اللقب وبات معروفا بمختار التتش.

 

 

إنجازات التتش مع المنتخب المصري

مختار التتش

شارك التتش مع المنتخب الوطني علي مدار عشر سنوات ارك بها في أولمبياد باريس 1924 لكنه لم يشارك.. ثم أمسترادم 1928 و برلين 1936 وكذلك لعب كأس العالم 1930.

أولمبياد باريس.. وتدخل رئيس الوزراء لسفره

في وقت إقامة الدورة الاوليمبية بباريس كان يتعارض مع موعد إمتحان شهادة الكفاءة في مصر فكان على مختار إما التضحية بالشهادة أو بالسفر مع منتخب مصر.

واختار مختار التتش السفر مع الفريق ولكن والده رفض خوفا على مستقبله ووصل الأمر إلى رئيس مجلس الوزراء الزعيم سعد زغلول.. الذي أصدر قرارا بمشاركة مختار التتش مع الفريق على أن يتم إرسال أوراق الإمتحان إلى المفوضية المصرية لكى يؤدى الإمتحان هناك.

التألق والعالمية في دورة أمستردام 1928

قاد مصر للفوز على البرتغال 2-1 بتسجيله الهدف وعلي حسين الهدف الثاني.. في ربع نهائي البطولة.. بينما نجح في الدور الأول  بتسجيل هاتريك امام تركيا في المباراة التي حسمها المنتخب المصري بفوز كبير بنتيجة 7-1..

وقد أشادت به صحف أوروبا وأجمعت على أنه أحسن ساعد أيسر في العالم.. وبالفعل قد اختير التتش ضمن الفريق المثالي لأولمبياد أمستردام.. وتم أختياره ضمن منتخب العالم الذي لعب بعد الدورة مع منتخب أوروبا.

كما شارك في دورة الألعاب الأوليمبية ببرلين عام 1936، وأختير ضمن أحسن 12 لاعبا في العالم.

كأس العالم 1930

لعب منتخب مصر في التصفيات مع منتخب فلسطين ونجح مختار التتش في تسجل هاتريك في الفوز على منتخب فلسطين الذي انتهي بنتيجة 7-1، قبل أن يكرر المنتخب المصري الفوز إيابا 4-1.

وضمة الاسكتلندي جيمس ماكري كان المدير الفني لمنتخب مصر في ذلك الوقت الي بعثة الفريق الذي شاركت في البطولة العالمية.. لكنه لم يسحل في البطولة.

 

موقف التتش بعد إيقافه بعد السفر الي قلسطين

مختار التتش

سافر فريق النادي الأهلي عام 1943 إلى فلسطين تلبية لدعوة الأندية الفلسطينية لتعزيز موقفها في مواجهة التوغل الصهيوني في ذلك الوقت..

رفض اتحاد الكرة الذي كان يترأسه محمد حيدر باشا بأمر من الملك فاروق،والمندوب السامي البريطاني.. سفر بعثة الأهلي إلى فلسطين.

إلا أن مختار التتش جمع فريق الأهلي وسافر  ليلبى دعوة بالمخالفة لقرار اتحاد الكرة الأمر الذي ترتب عليه شطب فريق الأهلي كله، و حرمانه من المشاركة في اي نشاط المحلى.

الرحلة الي فلسطين 

مختار التتش

وكان فد صادر حيدر باشا جوزات سفر الاعبين لمنعهم من السفر ولمن قام التتش  بمساعدة فؤاد سراج الدين وزير الداخلية الذي أستخرج لهم جوزات سفر جديدة.. والنحاس باشا وافق لهم علي السفر بدون موافقة إتحاد الكورة تحت إسم شباب القاهرة.

وسافر الفريق وكان السفر بالبر عن طريق القطار من بور فؤاد حتي العريش ثم رفح وغزة حتي داخل الأراضي الفلسطينية في حيفا ويافا ونابلس والقدس الشريفة.

وكان المفروض أن يلعب الأهلي مبارتين خلال7 أيام ويعود للإستعداد لنهائي كأس مصر مع المختلط والتي كانت بعد شهر واحد فقط .. ولكن إستقبال المجاهد الشهيد أمين الحسيني ورجال الثورة الفلسطينية للنادي الأهلي والتي كانت مستعرة منذ عام 1934..وكان يرفع لاعبي الأهلي علي الأعناق في كل موقع يذهبون إلية ولعبوا 5 مباريات وإستمرت رحلتهم 23 يوم.

رفض التتش الاعتذار الي حيدر باشا

وظل الأهلي محروما لمدة تقارب الـ10أشهر من النشاط ، حتى قرر اتحاد الكرة العفو عن لاعبيه شريطة أن يحضر لاعبو الأهلي إلى مقر اتحاد الكرة.. والتوقيع على اعتذار رسمي وبالفعل ذهب كل اللاعبين، تنفيذا لتعليمات محمد حسنين باشا رئيس النادي الأهلي آنذاك..

باستثناء لاعب واحد هو مختار التتش الذي أرسل برقية إلى رئيس اتحاد الكرة محمد حيدر باشا يقول فيها لقد ذهبنا إلى فلسطين في مهمة وطنية، وهو موقف من العار الاعتذار عنه وبناء عليه فإنه لا يشرفني الانتماء لاتحاد كرة يترأسه أمثالك” ، وأصيب حيدر باشا بصدمة، فتم شطب مختار التتش.

 فخرجت مظاهرة ضخمة شارك فيها جمهور الأهلي وكل لاعبي الأهلي إلي قصر عابدين تهتف ضد حيدر باشا والمللك والإنجليز فما كان من المللك إلا أن أمر  برفع الإيقاف فورا.

 

نادية التتش.. ابي محب الشيكولاتة بشكل كبير

مختار التتش

بحسب تصريحت ابنته للمصري اليوم:

واعتاد شراء كميات كبيرة من الخارج أثناء سفره، وكان يشعر بالسعادة عندما يخبره زملاؤه باستجلابها له من الخارج، وقد كانت أنواعها محدودة بمصر في ذلك الوقت.

أيضا عشق الفاصوليا مع الرز، وكانت أكلته المفضلة دائما، ولا يمكن نسيان اهتمامه بالملابس وشغفه باللبس الجديد.

واضافت عن اهتمامه بملابسه وشكله 

كان له ترزي مخصوص من أشطر الموجودين بالقاهرة، وقد خصص والدي غرفة للملابس ولقد رأيته دائما أنيقا مهندما مشعا بجمال الروح والملبس..

وكان نظيفا لأبعد مدى يهتم بالنظافة الشخصية وتفاصيل المنزل، وأيضا حرص على تعليم أبنائه تلك الصفة، كما أحب السينما.. وقد ذهبنا كثيرا معه إلى السينما وكانت وقتها فسحة السينما شيء رائع جدا، وأيضا أحب توزيع النقود الجديدة.. فقد كان كريما جدا، وحرص على أن تكون بمحفظته فئات مختلفة النقود اللامعة، ويقوم بتوزيعها على الفقراء والمحتاجين في كل مكان.

 

التتش يودع الملاعب

مختار التتش

قرر مختار التتش أعتزال كرة القدم وهو في أوج مجده عام 1940م، وحاول الكثيرين من الرياضيين والصحفيين والمشاهير إثناءه عن قراره ولكنه فضل أن تبقى ذكراه وهو في أفضل حالاته.

كتب الناقد الرياضي الكبيرمحمد شميس بعد اعتزاله: ” جناية مختار التيتش على مصر

وتابع :

صدمني نبأ اعتزال مختار الكرة صدمة عنيفة ، ومختار ما زال باعتراف الجميع نجم الملاعب قاطبة ، وما زال في عمره بقية شابة حارة تتزعم الميادين بجدارة ، وتضعها على مراجل الفكر ، بما عرف عن مختار من إخلاص وتفان وغيرة مستعرة واستعداد عظيم تفوق كلها حد المعقول ،وتندر أن تجتمع للاعب واحد . ولقد سمعت كثيرًا عن مختار من أفواه أكبر مدربي الكرة في أوروبا ورأيت الكثير المعجز مما يحتاج توضيحه إلى مجلد ضخم “.

 

بعضا مما نشرت الصحافة عن اعتزاله 

ياللى بتستفتا الاسبور مالك محتار – ازاي تدور على كابتن راح فين مختار

في رأيي لو جعلوا الكابتن بالانتخابات – كان غيره ياخد صوت واحد .. وهوه ألوفات

بتوع الأوليمبيك شافوا لعبه قالوا دا الآس – لو كان في مصر ثلاثة زيه كان تاخد الكاس

يا تيتش أرفع رايتك وأعمل مجهود – يرعاك ويحميك المولى من كل حسود

 

القاب حققها مختار التتش

photo 2021 03 02 16 17 38

الأهلي في الفترة بين 1924 وحتى 1940 وهي الفتة التي لعب فيها مع المارد الأحمر حيث توج ب 7 القاب لبطولة كأس مصر و7 بطولات لبطولة دوري منطقة القاهرة.. و7 القاب لبطولة كأس السلطان.

ويعتبر التتش أكثر اللاعبين مشاركة في تاريخ نهائي كأس مصر بواقع 11 نهائي ، و14 مباراة ؛ حيث أعيد نهائي 1924 و1925 و1926 بعد التعادل في أول مباراة.

 

مارس الهوكي.. واسس الاتحاد المصري للبلياردو

 

بعد أعتزال التتش مارس لعبة الهوكى كهواية وأشرف على كرة القدم بالنادي الأهلي، وتولى منصب سكرتير عام اللجنة الأوليمبية المصرية من عام 1956م وحتى عام 1959.

ساهم في تأسيس الاتحاد المصري للبلياردو، وبدأ نشاط الاتحاد المصري عام 1944 ولم تكن اللعبة تمارس بالنادي في ذلك الوقت، بعد بيع طاولات البلياردو في الثلاثينات، ومع ذلك تأسس الاتحاد بفضل جهود نجمي كرة القدم الكبيرين حسين حجازي والتتش وبطل رفع الأثقال بطل العالم السيد نصير، وكونوا اتحادًا رسميًا بلوائحه وقوانينه وأقاموا مباريات محلية و دولية.

مناصب ادارية تولها بعد الاعتزال

مختار التتش

حيث عمل مدربًا لفريق الكرة بالنادي الأهلي ثم سكرتيرًا للعبة، ومراقبًا للألعاب في النادي

وعمل مستشار قانوني بالسكة الحديد ثم نائبًا في مجلس الدولة

تولى منصب المدير العام لرعاية الشباب بوزارة الشئون الاجتمـاعية، وسكرتيرًا للجنة الأوليمبية المصرية من عام 1956 إلي 1959،

عضو بلجنة التخطيط بالمجلس الأعلى لرعاية الشباب، ثم وكيل وزارة الشباب.

 وأشرف طوال فترة عمله الإداري على سن ووضع القوانين التي تنظم النشاط الرياضي في الأندية والاتحادات واللجنة الأوليمبية.

وفي أكتوبر عام 1965 أحيل محمود مختار إلى المعاش، فمنحه الرئيس جمال عبد الناصر وسام الرياضة من الدرجة الأولى اعترافا بفضله على الرياضة المصرية.

 

ختاما.. التتش يفارق الحياة بروحه وتبقي إنجازاته واخلاقه خالدة.

Tetch

توفى مختار التتش في 21 فبراير عام 1965،بسبب ارتفاع مفاجئ في الضغط وتوفي عن عمر يناهز ال60 عاماً .. وقد سُمي ملعب النادي الأهلي بالجزيرة بملعب مختار التتش تكريماً لذكراه ودوره الكبير في رفع مستوى اللعبة في النادي الأهلي.

ظل مختار التتش وفيا لناديه إلى آخر لحظة في حياته، ففي يوم 21 ديسمبر 1965 كان يجلس في الصباح بين أصدقائه في الأهلي..

وفجأة شعر بإرهاق ، فتوجه فورًا إلى منزله، و بمنزله وافته المنية، مخلفاً تاريخاً مشرف طوال مسيرته الخالدة حتى يومنا هذا.

 

المصادر:

  • الاتحاد المصري لكرة القدم
  • النادي الأهلي – كتاب الاهلي
  • الوفد – المصري اليوم
  • olympedia.org
  • web.archive.org

 

 

 

عن Mohamed Emara

محمد عمارة .. مهندس مصري .. يعشق كرة القدم .. وباحث في تاريخ أرقام وإحصائيات كرة القدم المصرية والعالمية

شاهد أيضاً

ميدو العالمي

العالمي “ميدو” .. رحلة تألق لم تكتمل

 القصة الكاملة للنجم العالمي احمد حسام ميدو هل هو أفضل من ابراهيموفيتش و دروجبا.. العالمي الذي قيل أنه أفضل من زلاتان ابراهيموفيتش وديديه دروجبا , لعب في 6 دوريات أوربية مختلفة , نموذج الاحتراف الأفضل بالنسبة للمصريين والعرب فبل ظهور محمد صلاح , فمن هو؟؟ و ماهي قصته ؟؟ هذا ما سنعرفه من خلال هذه المقالة الحصرية على موقع كورابيديا

62 تعليق

  1. I every time spent my half an hour to read this webpage’s
    posts daily along with a cup of coffee.

  2. Hurrah, that’s what I was seeking for, what a information! existing here
    at this website, thanks admin of this website.

    Here is my web page … best low carb diet

  3. I’m really enjoying the design and layout of your blog. It’s
    a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for
    me to come here and visit more often. Did you hire out a
    designer to create your theme? Excellent work!

  4. I have realized that in digital cameras, unique receptors
    help to maintain focus automatically. The aftual sensors with some
    digital cameras change in in the area of contrast, while others use a
    beam involving infra-red (IR) light, especially
    in low light. Highjer specs cameras oftentimes use a
    blend of both methods and probably have Face Priority AF where the digicam caan ‘See’ your face while keeping your focuss only upon that.
    Thank you for sharing your thinking on this site.

  5. I intended to put you the bit of observation to be able
    to give thanks yet again about the extraordinary basics you’ve documented in this case.
    It’s really shockingly open-handed with people like you to
    present unhampered exactly what most of us would’ve sold as an e book to get some profit
    for their own end, chiefly now that you might have tried it if you ever decided.
    Those things in addition acted to become a easy way how to give a man an orgasm (163.30.42.16) fully grasp other people online have the same keenness
    much like mine to know the truth a good deal more
    regarding this condition. I believe there are many more enjoyable situations up front for individuals that see your site.

  6. Wonderful beat ! I wish too apprentice even as you amendd
    your site, how could i subscribe for a blog web site?
    The account helped me a applicable deal. I were tiny bit familiar of ths your broadcast offered shiny transparent idea

  7. After research a few of the blog post on your web site now,
    and I truly like your manner of blogging. I bookmarked it
    to my bookmark web site list and will likely be checking back soon. Plls check out my
    website online as effectively and let me know what you
    think.

  8. hello!,I rrally like your writing very so much!
    share we keep in touchh extra approximately your aeticle
    on AOL? I require an expert on this space to resolve
    my problem. Maybe that’s you! Taking a look forward to look you.

  9. Great blog here! Also your sie so much up very
    fast! What host are you using? Can I get your associate
    hyperrlink in your host? I wish my web site loaded up as quickly as yours
    lol

  10. I was just seeking this info for a while. After 6 hours of
    continuous Googleing, at last I got it in your site.
    I wonder what is the lack of Google strategy that do not rank this type of informative sites in top of the list.
    Generally the top web sites are full of garbage.

    Here is my homepage: skin care regimen

  11. Hello, just wanted to say, I loved this post. It was practical.
    Keep on posting!

  12. Hi every one, here every one is sharing these knowledge, so it’s nice to read this webpage, and I used to go to see this weblog all the time.

  13. Yes! Finally someone writes about website.

  14. It is my belief that mesothelioma will bbe the most lethal cancer.

    It has unusual qualities. The more I look at it the greater
    I am sure it does not work like a truje solid cells cancer.
    In the event that mesothelioma can be a rogue
    virus-like infection, hence there is the prospects for developing a vaccine in addition to offering vaccination for asbestos
    exposed people who are at high risk associated with developing ong run asbestos associated malignancies.
    Thanks for sharinng your ideas about this important health issue.

  15. Magnificent beat ! I wish to apprentice at the same time as you
    amend your web site, how could i subscribe for a blog website?
    The account aided me a acceptable deal. I had been a little bit familiar of this your
    broadcast provided shiny transparent concept

  16. Useful info. Lucky me I discovered your web site by chance, and I
    am surprised why this coincidence didn’t happened in advance!
    I bookmarked it.

    my webpage; togel hkg

  17. Good info. Lucky me I found your website by accident (stumbleupon).
    I’ve saved it for later!

  18. Excellent website you have here but I was wondering if you knew of any community forums that cover the same topics discussed here?
    I’d really love to be a part of online community where I can get advice from other knowledgeable
    individuals that share the same interest. If
    you have any suggestions, please let me know. Many thanks!

  19. Hello, i think that i saw you visited my website thus i came to “return the favor”.I am trying to find things to improve my
    web site!I suppose its ok to use some of your ideas!!

    Here is my web-site: premiumtraveltips.com

  20. It’s amazing for me to have a web page, which is good for my knowledge.
    thanks admin

    Also visit my webpage: https://resultdatasgp.com/

  21. This is very interesting, You are a very skilled blogger.
    I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your excellent post.
    Also, I have shared your site in my social networks!

    Review my web page – rumahliga.org

  22. Heya! I know this is somewhat off-topic however I needed to
    ask. Does building a well-established website like yours require a large amount of work?
    I am brand new to running a blog but I do
    write in my diary daily. I’d like to start a blog so I can share my own experience and thoughts online.
    Please let me know if you have any ideas or tips for new aspiring blog
    owners. Appreciate it!

  23. Thanks for every other wonderful article. Where else may
    anyone get that type of info in such a perfect method of writing?
    I’ve a presentation next week, and I’m at the look for such information.

  24. Wow, incredible log format! How lengthy have you been blogging for?

    you made blogging glance easy. Thee full look of your website
    is fantastic, as neatly as the content material!

  25. I am curious to find out what blog system you’re utilizing?
    I’m experiencing some minor security issues with my latest site and I would like to find something more
    safe. Do you have any solutions?

  26. I’ve read a few good stuff here. Definitely worthh bookmarking for revisiting.
    I wonder how much effort you put to make such a fanmtastic
    informative website.

  27. Its like you read my mind! You appear to know so much about this, like you wrote the book in it or something.
    I think that you can do with some pics to drive the message home a
    bit, but other than that, this is excellent
    blog. An excellent read. I’ll certainly be back.

  28. Good blog! I really love how it is simple on my eytes andd the data aare well written. I am wondering
    how I could be notified when a new poswt has been made.
    I’ve subscribed to your feed which must do the trick!
    Have a great day!

  29. Unquestionably believe that which you said. Your favorite reason seemed
    to be on the net the simplest thing to be aware
    of. I say to you, I definitely get irked while people think about worries that they plainly do not know
    about. You managed to hit the nail upon the top
    and defined out the whole thing without having side effect
    , people could take a signal. Will likely be
    back to get more. Thanks

    Feel free to visit my website … https://jeremysbarbershop24.com/

  30. Excellent web site you have here.. It’s
    hard to find high quality writing like yours nowadays.
    I honestly appreciate people like you! Take care!!

    Feel free to visit my web-site – munextion.com

  31. This article is truly a nice one it assists new net visitors, who are wishing for
    blogging.

  32. Hiya! Quick question that’s totally off topic. Do you know how to make your
    site mobile friendly? My website looks weird when viewing from my apple iphone.
    I’m trying to find a theme or plugin that might be able
    to resolve this issue. If you have any suggestions, please share.
    Appreciate it!

    Visit my blog post https://piaaladunia2018.games/

  33. Magnificent beat ! I wish to apprentice whilst you amend your website, how can i subscribe for
    a weblog site? The account helped me a appropriate deal.
    I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered vibrant clear concept

    Also visit my blog :: https://textly.net/

  34. It’s very easy to find out any matter on web as
    compared to books, as I found this paragraph at this web site.

    Feel free to visit my website – https://prodanceireland.com/

  35. I need to to thank you for this fantastic read!!

    I absolutely loved every little bit of it. I have
    you bookmarked to check out new things you post…

    Also visit my site … mochimedia.info

  36. WOW just what I was searching for. Came here by searching for yildirimajans.net

    Here is my web page; yildirimajans.net

  37. It’s amazing to pay a visit this site and reading the views of all colleagues about this post,
    while I am also keen of getting knowledge.

    My blog :: https://marigoldnaturalpharmacy.com

  38. When someone writes an piece of writing he/she keeps the image
    of a user in his/her brain that how a user can be aware of it.
    So that’s why this article is great. Thanks!

    Feel free to surf to my web blog – penyerang.net

  39. hi!,I really like your writing so so much! proportion we keep up a correspondence extra about your postt on AOL?
    I require a specialist on this area to solve my problem.

    Maybe that is you! Looking ahead to see you.

  40. Spot on with this write-up, I really suppose this web
    site wants much more consideration. I’ll in all probability be once molre to read way more,
    thanks for that info.

  41. I read this post completely concerning the comparison of newest and earlier technologies, it’s awesome article.

  42. Thank you for the auspicious writeup. It if truth be
    told used to be a leisure account it. Glance complicated to far added agreeable from you!
    By the way, how could we keep in touch?

  43. I loved as much as you’ll receive carried out right here.
    The sketch is attractive, your authored subject matter stylish.
    nonetheless, you command get bought an impatience
    over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come
    further formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you
    shield this increase.

  44. you’re really a just right webmaster. The website loading speed is incredible.
    It kind of feels that you’re doing any distinctive trick.

    In addition, The contents are masterwork. you’ve done a great activity in this
    topic!

  45. A powerful share, I simply given this onto a colleague who was
    doing a little bit analysis onn this. And hhe in truth purchased me brakfast as
    a result of I found it for him.. smile. So
    let mee reword that: Thnx for the treat! But yeah
    Tnkx for spending tthe time to discuss this, I really fsel strongly about it and love studying more
    on this topic. If possible, as you change into expertise, would yyou mknd updating your blog
    with more details? It iss extremely useful for me. Huge thumb up for thus blog put up!

  46. Post writing is also a fun, if you know afterward you can write or
    else it is complicated to write.

  47. There is definately a lot to know about this subject.
    I like all of the points you have made.

  48. Howdy, i read your blog from time to time and i own a similar one and
    i was just curious if you get a lot of spam feedback? If so how do you reduce it, any
    plugin or anything you can advise? I get so much lately it’s driving me crazy so any help is very much appreciated.

  49. Hmm it looks like your blog ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll
    just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying
    your blog. I too am an aspiring blog writer but I’m still
    new to everything. Do you have any tips for newbie blog writers?

    I’d really appreciate it.

  50. Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I’ve
    really enjoyed surfing around your blog posts. In any case I’ll be subscribing to your rss feed
    and I hope you write again soon!

  51. Hey! This post couldn’t be written any better! Reading this post reminds me of my previous room mate!
    He always kept talking about this. I will forward this post to him.
    Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!

    Feel free to surf to my blog – https://buythegadgets.com/

  52. I am in fact delighted to read this website posts which consists of lots of
    useful facts, thanks for providing such data.

  53. Good day! Do you use Twitter? I’d like to follow you
    if that would be okay. I’m undoubtedly enjoying your
    bog and lookk frward to new posts.

  54. magnificent points altogether, you just gained a new reader.
    What would you suggest about your put up that you made a few days ago?
    Any certain?

  55. Приветственный бонус 111% к депозитуБезвейджерные бонусы.

  56. Когда именно выпадет куш неизвестно, так как данное событие генерируется в
    случайном порядке.

    my blog порно казино

  57. Howdy this is kinda of off topiic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG edditors or iff
    youu have to manually code with HTML. I’m sttarting a blog soon but have no
    coding knowledge so I wanted to get guidance
    rom someone with experience. Any help would be greatly appreciated!

  58. Thanks foor tthe helpful post. It is also myy belief that mesothelioma cancer
    has an extremely long latency time, which means that signs of
    the disease might not exactly emerge until eventually 30 to 50 years
    afgter the original exposure to mesothelioma. Pleural mesothelioma, that is certainly
    the most commnon type and has an effecft on the area about the lungs,
    could potentially cause shortness of breath, upper body pains, along with a persistent cough,
    which may result in coughing up body.

  59. It’s appropriate time tto make a few plans for the long run and it’s time
    to be happy. I’ve read this publish and if I may just
    I wish to suggest you somee attention-grabbing issues or tips.

    Maybe you can write next articles relating to this article.

    I wisah to read more things abgout it!

  60. Пополнять счет и делать настоящие ставки довольно рискованно
    из-за отсутствия лицензии, но ничто не мешает играть бесплатно в слоты в First Casino.

    my blog post – FirstCasino

  61. Hey There. I found your blog using msn. This is a really well written article.
    I’ll make sure to bookmark it and come back to read more
    of your useful info. Thanks for the post. I’ll definitely return.

    Have a look at my homepage – https://carlyncs.com/

  62. Hello, i think that i saw you visited my site so i came to
    “return the favor”.I’m trying to find things to improve my
    website!I suppose its ok to use some of your ideas!!

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

error: المحتوي محمي بموجب حقوق الملكية .. شكرا لتفهمكم