أخبار عاجلة

خليل سعيد .. فهد الزمالك الأسمر

خليل سعيد .. فهد الزمالك الأسمر

خليل سعيد والكشف عن غموض وفاته .. حصريا علي موقع كوراببديا و صحيفة الدار السودانية 

خليل سعيد .. فهد الزمالك الاسمر

 

خليل سعيد اللاعب السودانى الجنسية الذى لعب وتألق محترفا فى صفوف نادى الزمالك خلال حقبة الخمسينيات، وسجل اسمه بحروف من نور في سجلات الفارس الابيض .. حتى أنه أصبح واحدا من الذين وضعوا بصمة واضحة في مسيرة القلعة البيضاء، حيث قضى ستة مواسم داخل جدران نادي الزمالك حقق خلالها العديد من الانتصارات والانجازات.

وقد تم الإشارة إلى اللاعب في بعض المجلات والمواقع الرياضية بإسم خليل قدري .. ولكننا نصحح هذه المعلومة بأن أسم اللاعب الصحيح بالكامل هو “خليل ابراهيم سعيد عبدالقادر”

ورغم إنجازات اللاعب خليل سعيد اللافتة مع الفارس الأبيض إلا أنه قرر ترك الزمالك فجأه في بداية الستينيات متجها إلى الأراضي الألمانية.. وهناك كانت نهاية فهد الزمالك الأسمر مأساوية، حيث لقى حتفه فى ظروف تحدث عنها الكثيرون بأنها غامضة.

لغز وفاة نجم الكرة السودانية، ونادى الزمالك، دعت موقع كوراببديا متمثلا فى كاتب السطور “جمال عبدالحميد”، و جريدة الدار السودانية، وممثلها الاستاذ “احمد الامين” مستشار تحرير الصحيفة، و معهما الاستاذ “فاتح مقبول” احد المهتمين بالتوثيق لكرة القدم السودانية، وانديتها ونجومها.. بالبحث والتقصي عن ملابسات وفاته المفاجئة ..

حيث قام الفريق بالبحث عن أسرة اللاعب من أجل معرفة الحقيقة، خاصة بعد أن كثرت الشائعات، وتضاربت الأقاويل فى حادث رحيل جوهرة نادى الزمالك السمراء.

كتب / جمال عبدالحميد

خليل سعيد موهوب منذ الصغر

قبل الخوض فى حادثة رحيل خليل سعيد عن دنيانا، كان لابد لنا أن نلقى الضوء على تاريخ هذا اللاعب الفذ، الذي تألق على مسرح الكرة السودانية قبل تألقه في ملاعب كرة القدم المصرية، خاصة أن تاريخه مجهول للكثيرين من عشاق الساحرة المستديرة فى البلدين الشقيقين.

ولد “خليل ابراهيم سعيد عبدالقادر” عام 1931، وبعد عدة سنوات من مولده كانت النشأة، وبداية الترعرع ولعب كرة القدم والتى بدأ ممارستها في السابعة من عمره مع أترابه في أزقة وحواري حي الديوم بمدينة الخرطوم بحري مسقط رأسه، وكان متوقعا ان يكون احد الاسماء البارزة فى عالم الساحرة المستديرة، نظرا لموهبته الفذة وتميزه بالمهارة الفنية العالية، والتسديدات القوية التى لا تصد ولا ترد.

رحلت الأسرة فى منتصف الأربعينيات إلى حي الختمية، والذى يعد من الأحياء العريقة في بحري، وهناك تفجرت موهبته الكروية، فانضم الى نادي الوحدة الذي كان ينشط في القسم الثالث ،ولعب له فترة بسيطة، انتقل بعدها إلى نادي الكوكب، وسريعا لمع أسمه، وذاع صيته و طغت شهرته .

التألق مع الكوكب والتحرير البحراوي

بعد تألقه مع نادي الكوكب أنضم سعيد إلي نادي التحرير البحراوي، الذي كان يعرف في ذلك الوقت باسم “إستاك” نسبة إلى مؤسسها القائد الإنجليزي سير “لي إستاك” حاكم السودان العام إبان الاحتلال البريطاني للبلاد.

استطاع الفهد الأسمر الصاعد ومعه مجموعة من النجوم الكبار أمثال عثمان الحاج الصادق وحسن عثمان وخضر السيد وعبدالله حسن ومحمد خير السيد وعبدالله جابر، جعل نادى التحرير رقما مهما، ومؤثرا فى الكرة السودانية، و يكفي أنهم قادوا الفريق الى اعتلاء منصات التتويج، عندما استطاع الفوز بأول بطولة للدوري السوداني موسم 51-1952.

بموهبته الفذة استطاع خليل سعيد أن يكون أحد الركائز الأساسية التي يعتمد عليها نادى التحرير، و نظرا لظهوره بمستوى عالى حيث تميز أدائه بالقوة والحماس والغيرة واللعب الرجولي، كما كان مهاجما مرعبا يهابه الخصوم ويعملون له ألف حساب، تسابقت أندية القمة للظفر بتوقيعه ، ولكن خليل سعيد كان له وجهة أخرى .

خليل سعيد فى “أم الدنيا” مصر لتحقيق الأحلام

عقب قيام ثورة يوليو 1952 قرر خليل سعيد  السفر إلى مصر ” ام الدنيا ” من أجل الدراسة بالأزهر الشريف ضمن البعثات التي اتاحتها الحكومة المصرية لطلاب السودان، وزامل وقتها فى الدراسة “علي شمو” الإعلامي والبروفيسور السوداني البارز فيما بعد، والذى تولى العديد من المناصب الرياضية والإعلامية في السودان .

وقتها كون الطلبة السودانيين فريقا لكرة القدم، كان الفهد الأسمر ابرز نجومه، وكان يتابع مباريات هذا الفريق الكابتن على شرف، والذى كان قد انتقل من نادى الحديد، أحد أندية الدرجة الأولى بالسودان الى اللعب فى نادى الزمالك.

وكان يتابعه أيضا اللاعب على أبو القاسم، وهو من أصول سودانية، وكان طالبا بكلية الزراعة بجامعة القاهرة، ولاعبا بالقلعة البيضاء، فاستطاع الثنائى شرف وابوالقاسم فى ضمه إلى صفوف نادي الزمالك، ليبدأ رحلة التألق والنجومية بالقميص الأبيض .

خليل سعيد يبدأ رحلة التألق مع الأبيض

بدأ سعيد رحلة التألق فى القلعة البيضاء منذ موسم 1955/1954، عندما استطاع نادى الزمالك الفوز بلقب كأس مصر، بعد الفوز في المباراة النهائية على الاتحاد السكندرى 1/2، حيث كان للنجم السودانى دورا كبيرا فى الفوز بهذا اللقب.

وكتب نجمنا اسمه في سجل هدافي بطولة كأس مصر موسم 1955 بعد احرازه هدفين لصالح فريقه فى مرمى كلا من طنطا فى الدور الأول، وفي مباراة ربع النهائي ضد فريق اتحاد السويس.

وسجل أيضا فى نفس الموسم هدفا واحدا فى بطولة الدورى الذى تم إلغاؤه بسبب مشكلة مباراة الاهلى والترام الشهيرة.. علما بان نادى الزمالك كان متصدر جدول الترتيب وقتها .

سعيد يتألق والزمالك يخسر الدورى والكأس

شهد موسم 1955/ 1956 تألق خليل سعيد مع الفارس الأبيض، خاصة في بطولة الدوري، التي خسرها الزمالك بفارق نقطة واحدة على النادى الاهلى الفائز باللقب، وسجل فى البطولة 7 أهداف.. أشهرها هدف فوز نادى الزمالك فى لقاء الترسانة ضمن مباريات الاسبوع الرابع عشر والذى جاء قبل انتهاء المباراة بخمس دقائق ..

ويدا نادى الزمالك بطولة كأس مصر فى نفس الموسم، بفوز كبير على نادى دمنهور بثلاثة أهداف مقابل هدف واحد كان نصيب سعيد منها هدفين.

فى دور الثمانية كان سعيد هو نجم لقاء أصحاب القميص الابيض بدون منازع امام نادى المصرى البورسعيدى.. حيث فاز الزمالك بالمباراة بعد وقت إضافي بأربعة أهداف مقابل هدفين .. وسجل خليل هدفين من اهداف فريقه.

لكن جاءت الرياح بما لا تشتهي سفن أبناء القلعة البيضاء فى هذا الموسم، حيث خرج الزمالك من البطولة بعد الهزيمة امام نادى الترسانة بثلاثة أهداف مقابل هدفين في الدور قبل النهائي .

خليل سعيد يسجل 9 أهداف فى موسم واحد

موسم 1957/1956 كان هو الأعلى تهديفا في تاريخ مشاركات خليل سعيد مع نادى الزمالك، عندما استطاع جوهرة الزمالك السمراء من تسجيل 9 أهداف خلال بطولة الدورى العام منها ثلاثية (هاتريك ) فى المباراة التى جمعت نادى الزمالك، ونادى المحله فى الاسبوع الثانى من عمر المسابقة..

احتل أبناء ميت عقبة المركز الثانى فى مسابقة الدورى العام، بجدول الترتيب النهائي خلف الاهلى البطل، ولكن الفريق الأبيض استطاع بنجومه الكبار علاء الحامولى وعصام بهيج وشريف الفار ونور الدالى ويكن حسين وعلى رأس القائمة خليل سعيد من الفوز بلقب بطولة كأس مصر فى نفس الموسم .

خليل سعيد .. فهد الزمالك الاسمر يتألق في مباراه الأهلي

خليل سعيد والتألق أمام الأهلي

خليل سعيد كان من اللاعبين القلائل فى تاريخ نادى الزمالك فى بطولة الدورى سجلوا هدفين في مباراة واحدة فى مرمى النادى الاهلى.

سجل الدباح – وهو أحد الألقاب العديدة التى اشتهر بها خليل سعيد فى الملاعب – فى شباك الأهلي 5 أهداف، حيث كان من أكثر لاعبى الزمالك توفيقا فى لقاء قمة كرة القدم المصرية، و كلاسيكو العرب الأهم والأشهر بين القطبين الكبيرين الأهلي والزمالك، حتى أن البعض أطلق عليه “بعبع الأهلي” .

أول أهداف خليل سعيد داخل الشباك الأهلاوية كان في موسم 1956/1955 فى المباراة التى أقيمت ضمن لقاءات الأسبوع السادس عشر، والتي انتهت بفوز الزمالك بهدفين مقابل هدف واحد.

وسجل سعيد فى موسم 1956/1957 هدف فى اللقاء الذى أقيم بين القطبين فى الاسبوع السابع من مسابقة الدوري وانتهى بتعادل الفريقين بهدف لكل منهما .

الموسم الأخير لخليل سعيد

استطاع الفارس الأبيض فى (موسم 59-1960) احراز اول بطولة دورى فى تاريخه، بعد فوزه على الغريم والمنافس التقليدى النادى الأهلى بهدفين مُقابل هدف واحد فى لقاء مثير منذ دقائقه الأولى.

حيث لعب الزمالك لقاء الاهلى ناقص العدد عقب إصابة مدافعه على عبدالباقى بعد عشر دقائق من انطلاق المباراة، وفى ظل النقص العددى كان خليل سعيد وحش الزمالك وجوهرته السمراء هو بطل القمة الأول دون منازع، بعدما سجل هدفين في الدقيقتين 35 ، 50 .. قبل أن يسجل صالح سليم هدف النادى الأهلي الوحيد في الدقيقة 85، ويفوز الزمالك بالمباراة، وببطولة الدوري لأول مرة فى تاريخ القلعة البيضاء .

طالع أيضا | الزمالك بطل الدوري للمرة الأولي (موسم 59-1960) .. من هنا

أخر مواسم “خليل سعيد “مع الزمالك كان موسم 1959 /1960 ، وذلك بعد قيادته الفريق للحصول بطولة الدورى من بين انياب المارد الاحمر، ثم عاد سعيد ليلعب دورا كبيرا فى نهائي كأس مصر عام 1960، أمام الأوليمبى السكندرى ، عندما فاز الفارس الأبيض بثلاثة أهداف مقابل هدفين و سجل لأبناء ميت عقبة “علي محسن” هدفين، خليل سعيد هدف.

انجازات خليل سعيد مع الزمالك

عقب الفوز بالدوري والكأس في موسم 59- 1960 انتهت مسيرة ابن حي الديوم السودانى مع القلعة البيضاء، والتي كانت حافلة بالتألق والنجومية حيث لعب بالقميص الأبيض ستة مواسم قاد خلالها الزمالك للفوز بكأس مصر 4 مرات متتالية عام 1957 ، وعام 1958 مناصفة مع نادى الأهلى ، وعام 1959، وعام 1960.

كما كان أحد نجوم الزمالك بطل الدوري لأول مرة فى تاريخ القلعة البيضاء (موسم 59-1960)

سجل خليل سعيد أثناء مسيرته مع الفارس الأبيض 39 هدفا (29 هدف فى بطولة الدورى، 10 أهداف في بطولة كأس مصر) .

خليل سعيد يرحل الى ألمانيا

بعد انتهاء موسم 1959 / 1960 غادر” خليل سعيد ” مصر “ام الدنيا” متجها الى بلاد الماكينات الألمانية دون معرفة الأسباب التي ترك من أجلها نادى الزمالك، وفى عام 1968 وبعد ثمانية أعوام قضاها فى بلاد الألمان وافته المنية في ظروف غامضة.. ليعود خليل سعيد الى وطنه جثه هامدة بعد أن ملأ ملاعب الكرة حيوية ونشاط و تألق ونجومية.

الشائعات .. وتضارب الأقاويل

الظروف الغامضة التي توفي على اثرها فهد نادى الزمالك الأسمر خليل سعيد هي التي دعتنا فى ” كوراببديا “ إلى البحث والتنقيب من أجل معرفة الحقيقة، خاصة بعد أن كثرت الشائعات، وتضاربت الأقاويل فى حادث رحيله .

فقد تحدث البعض ان “خليل سعيد” الذي عمل أثناء لعبه مع نادى الزمالك، فى شركة النقل الخاصة برئيس القلعة البيضاء ” عبد اللطيف أبو رجيله ” سافر إلى ألمانيا من أجل دراسة الهندسة، و هناك لعب لأحد فرق الدرجة الثانية ، وعلى الأراضي الالمانية كانت نهاية خليل سعيد مأساوية، حيث لقى حتفه مقتولاً بعد شجار مع شخص ألماني ! .

آخرون أكدوا أن حادثة الوفاة كانت بدوافع عنصرية، حيث تعرض خليل سعيد  للعديد من حوادث التمييز العنصري بسبب بشرته السمراء خلال فترة وجوده في ألمانيا !

كورابيديا تلتقى شقيق خليل سعيد

تمكن فريق بحث كورابيديا و جريدة الدار السامية من جمع معلومات عديدة بخصوص بدايات خليل سعيد الكروية، وذلك من زملاء اللاعب الذين عاصروه فى الملاعب،بالإضافة الى الوصول الى اسرة اللاعب التى تعيش فى منطقة بحرى، حيث قطع الاستاذ احمد الامين ما يزيد عن ثلاثون كيلو متر للوصول إلى شقيق اللاعب الأستاذ “عبود سعيد عبد القادر”، والذى كان يبلغ من العمر أربعة عشرة عاما عند وفاة شقيقه .

تم تحديد ميعاد مع عبود سعيد شقيق اللاعب الراحل لمقابلة الأستاذ “فاتح مقبول” الذى واجهه بكل ما قيل عن حادثة رحيل شقيقه الأكبر، وقد تحدث الاستاذ عبود بكل شفافية نافيا كل ما قيل عن وفاة اخيه، حيث أكد ان شقيقه خليل سعيد غادر الأراضي المصرية إلى ألمانيا من أجل العمل، وذلك عن طريق احد اصدقائه .

خليل سعيد يعمل فى شركة مرسيدس

تحدث ايضا عبود سعيد أن شقيقه التحق بالعمل في شركة مرسيدس الألمانية لصناعة السيارات، والتي ما أن عرف المسئولين عنها أنه كان لاعبا لكرة القدم فى السودان ومصر، فتم ضمه الى احد الاندية الصغيرة التي ترعاها الشركة.

وظل خليل سعيد – والكلام ما زال على لسان شقيقه – يعمل فى الشركة الالمانية ويلعب لناديها ،وفي أحد لقاءات ناديه الألماني اصطدمت احدى الكرات القوية بصدره أفقدته الوعى فدخل على اثرها المستشفى حيث وافته المنية بعد أيام قليلة عقب تدهور حالته الصحية فقامت السفارة السودانية فى المانيا بإرسال جثمانه إلى السودان مع موفد من قبل الالمان ليتم دفن الجثمان فى مقابر العائلة بمنطقة بحرى .

هل زواجه من ألمانية كان السبب في وفاته؟

كما أكد شقيقه ان أحد أصدقائه كان قد سافر لدراسة الطب في ألمانيا، وهناك التقى خليل سعيد الذى اتضح انه قد تزوج من سيدة المانية – قيل انها مليونيرة دون تأكيدات – وانجب منها ولد وبنت .

كما اضاف الاستاذ ” عبود سعيد ” أنه لو كان هناك شبهة جنائية في وفاة أخيه لكانت الاسرة رفضت دفن الجثمان الا بعد تشريحها لمعرفة حقيقة الوفاة، ايضا كانت السفارة السودانية فى ألمانيا قد طالبت السلطات الالمانية بتشريح جثمان شقيقه التى وصلت الى مثواها الاخير فى السودان كما هى دون تشريح .

كانت هذه هى شهادة الاستاذ ” عبود سعيد ” عن وفاة شقيقه الفهد الاسمر، وجوهرة الكرة السودانية و النجم المتألق مع نادى الزمالك، الذى وافته المنية في ظروف غامضة كما وصفها البعض وتلك الشهادة لا نستطيع أن نؤكد او ننفي ما جاء بها .

طالع أيضا 

حكايات كورابيديا 

العائلة الأباظية .. عائلة كروية أهلوية جداا

ابراهيم عثمان .. نجم الكرة ومطرب التراث

شيكابالا فارس الزمالك .. الظالم والمظلوم 

محمد عباس .. النجم الذي هوي

الغزال الأسمر “لوفا” نجم نادي القناة

مختار التتش .. أسطورة كروية خالدة 

حمكشة .. اللاعب الذي هزم الأهلي

بدوي عبدالفتاح .. نجم الشواكيش والأولمبي 

 

 

عن جمال عبدالحميد

شاهد أيضاً

ميدو العالمي

العالمي “ميدو” .. رحلة تألق لم تكتمل

 القصة الكاملة للنجم العالمي احمد حسام ميدو هل هو أفضل من ابراهيموفيتش و دروجبا.. العالمي الذي قيل أنه أفضل من زلاتان ابراهيموفيتش وديديه دروجبا , لعب في 6 دوريات أوربية مختلفة , نموذج الاحتراف الأفضل بالنسبة للمصريين والعرب فبل ظهور محمد صلاح , فمن هو؟؟ و ماهي قصته ؟؟ هذا ما سنعرفه من خلال هذه المقالة الحصرية على موقع كورابيديا

69 تعليق

  1. you are actually a just right webmaster.
    The site loading speed is incredible. It sort of feels that
    you are doing any unique trick. In addition,
    The contents are masterwork. you have done a
    excellent job on this subject!

  2. Hi, the whole thing is going fine here and ofcourse every one is sharing information, that’s genuinely good, keep up writing.

    Feel free to visit my web site :: poor eating

  3. A person essentially help to make seriously posts I would state.

    This is the very first time I frequented your website page and thus far?
    I amazed with the research you made to maie this particular
    publish incredible. Fantastic job!

  4. Hi there, I think your website could possibly be having browser compatibility
    problems. Whenever I look at your site in Safari, it
    looks fine however, if opening in Internet Explorer, it’s got some overlapping issues.

    I simply wanted to give you a quick heads up!
    Apart from that, wonderful site!

    Also visit my web site men boost libido (http://www.fotosombra.com.br)

  5. Generally I do not read post on blogs, but I wish tto say that this write-up very forced me to try and
    do so! Your writing style has been amazed me. Thanks, very nice post.

  6. I genuinely enjoy studying on this web site, it holds great content.

    Feel free to visit my page – healthy meal plans

  7. Good – I should certainly pronounce, impressed with your web site.
    I had no trouble navigating through all tabs
    and related information ended up being truly simple to do to access.
    I recently found what I hoped for before you know it in thhe least.
    Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything,
    site theme . a tones way for your customer to communicate.
    Nice task..

  8. I blog quite often and I really thank you
    for your content. Your article has really peaked my interest.
    I’m going to take a note of your website and keep checking
    for new details about once per week. I opted in for your Feed too.

  9. hello!,I like your writing so much! share wee communcate more
    about your article on AOL? I require an expert on this area to solve my
    problem. May be that’s you! Looking forward to see you.

  10. Hi friends, its fantastic piece of writing regarding cultureand completely explained, keep it up all the time.

  11. Thanks very interesting blog!

  12. Howdy! I could have sworn I’ve been to this site before but after going through some of the posts I realized it’s new to
    me. Regardless, I’m certainly delighted I discovered it and I’ll be book-marking
    it and checking back regularly!

  13. My partner and I stumbled over here coming from a different web page
    and thought I might as well check things out. I
    like what I see so now i’m following you. Look forward to looking
    over your web page yet again.

  14. Hi there, I wish for to subscribe for this web site to obtain most recent
    updates, thus where can i do it please assist.

  15. Thanks for finally writing about > خليل سعيد ..

    فهد الزمالك الأسمر – كورابيديا < Loved it!

  16. Very nice write-up. I certainly appreciate this site. Keep writing!

    Visit my site – marigoldnaturalpharmacy.com

  17. I got this site from my buddy who informed me about this website and at the moment this time
    I am browsing this web page and reading very informative content here.

  18. Hello there! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be okay.
    I’m definitely enjoying your blog and look forward to new posts.

  19. Attractive section of content. I just stumbled upon your website and in accession capital to assert that I
    get actually enjoyed account your blog posts. Anyway I will be subscribing tto your augment and even I achievement you access consistently quickly.

  20. F*ckin’ awesome things here. I’m very glad tto look your post.Thanks so much and i am looking agead to touch you.
    Wiill you kindly drop me a e-mail?

  21. Thanks for revealing your ideas with this blog. Additionally, a misconception regarding the banking institutions intentions while talking about
    property foreclosure is that the bank will not have my installments.
    There is a certain quantity of time the bank is going to
    take payments inn some places. If yoou are as well desp in the hole, they may commonlyy desire thst you pay the
    payment completely. However, that doesn’t mean that they
    will not take any sort of installments at all.
    In case you and the traditional bank can have the ability to work anything out, this foreclosure method may cease.
    However, if you clntinue tto miss out on payments underneath thee new
    system, the foreclosed process can pick up
    exactly where it was left off.

  22. Interesting article. It is extremely unfortunate that over the last
    years, the travel industry has had to tackle terrorism, SARS,tsunamis, bird flu virus, swine flu, as
    well as the first ever real global recession. Through it all the industry
    has proven tto be robust, reesilient plus dynamic, acquiring new wys to deal with adversity.

    There are usually fresh problems and possibilities to which the sector must once more adapt and answer.

  23. Great beat ! I would like to apprentice at the same time as
    you amend your site, how can i subscribe for a weblog site?
    Thee account helped me a applicable deal. I had been a litftle biit acquainted of this your broadcast provided bright clerar idea

  24. I am continuously looking online for tips that can aid me.
    Thank you!

  25. I’m not that much of a internet reader to
    be honest but your blogs really nice, keep it up! I’ll go ahead and
    bookmark your website to come back later. Many thanks

  26. I’m really inspired with your writing abilities as well as with thee structure on your weblog.
    Is tat this a paid theme orr did you customize it yourself?
    Either way keep up the excellent high quality writing, it is uncommon to see a great weblog like this one today..

  27. Hello my friend! I want to say that this article is amazing, great written and come
    with almost all vital infos. I’d like to peer extra posts
    like this .

    Feel free to surf to my homepage textly.net

  28. My programmer is trying to convince me to move to .net
    from PHP. I have always disliked the idea because of
    the costs. But he’s tryiong none the less. I’ve been using
    WordPress on various websites for about a year and
    am nervous about switching to another platform. I have heard excellent
    things about blogengine.net. Is there a way I can import
    all my wordpress content into it? Any help would be greatly appreciated!

  29. Hey there! Would you mind if I share your blog with my facebook group?
    There’s a loot of folks that I think wouldd really enjoy your
    content. Please let me know. Thank you

  30. Very good blog! Do you have any helpful hints for aspiring writers?
    I’m hoping to start my own site soon but I’m a little lost on everything.
    Would you suggest starting with a free platform like
    Wordpress or go for a paid option? There are so many options out there
    that I’m completely overwhelmed .. Any tips?

    Appreciate it!

    My web site: https://mochimedia.info/

  31. It’s appropriate time to make a few plans for the future
    and it is time to be happy. I have read this
    publish and if I may I desire to recommend you few attention-grabbing issues or suggestions.
    Perhaps you can write next articles referring to this article.
    I want to read even more issues about it!

    Also visit my page … yildirimajans.net

  32. I visited multiple web sites however the audio quality for audio songs current at this
    web page is genuinely marvelous.

    Feel free to visit my blog post – https://munextion.com/

  33. Thanks for the auspicious writeup. It actually was once
    a amusement account it. Glance advanced to more
    introduced agreeable from you! By the way, how could we keep in touch?

    Also visit my web page :: resultdatasgp.com

  34. I am sure this piece of writing has touched all the internet users, its really really good post on building
    up new website.

    Also visit my blog post prodanceireland.com

  35. Pretty section of content. I just stumbled upon your site and in accession capital to assert that I acquire actually
    enjoyed account your blog posts. Anyway I’ll be subscribing to your augment and
    even I achievement you access consistently rapidly.

    Feel free to surf to my page – rumahliga.org

  36. A person necessarily lend a hand to make seriously posts I might state.
    That is the first time I frequented your website page and to this point?
    I amazed with the research you made to create this actual
    post extraordinary. Fantastic task!

    Feel free to visit my blog piaaladunia2018.games

  37. Great beat ! I wish to apprentice even as you amend your site, how could i subscribe
    for a weblog site? The account helped me a applicable deal.
    I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright transparent concept

    My web site – premiumtraveltips.com

  38. If your numbers match with the winning number – then you won the lottery prize!

  39. Wow that was strange. I just wrote an extremely long comment
    but after I clicked submit my comment didn’t show up.
    Grrrr… well I’m not writing all that over again. Regardless,
    just wanted to say great blog!

    Feel free to visit my webpage … https://textly.net/

  40. Hello there! This is my first visit to your blog! We are a group of volunteers andd starting a new initiative in a community in the
    same niche. Your blog provided us valuable information to work on. You hve done a extraordinary job!

  41. I am so happy to read this. Thiss is the kind of manual that needs to be given and not the
    accidental misinformation that is at the other
    blogs. Appreciate your sharing this best doc.

  42. You made some fiirst rate ponts there. I looked on the internet for the issue and found
    most people will go along with along with your
    website.

  43. Wonderful blog! I found it while searching on Yahoo News.
    Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?

    I’ve been trying for a while but I never seem to get
    there! Thank you

    Feel free to surf to my website … pengeluaran hk

  44. This is very interesting, You are a very skilled blogger.

    I’ve joined your rss feed and look forward to seeking more of your excellent
    post. Also, I’ve shared your site in my social networks!

  45. Hiya, I am really glad I have found this info. Nowadays bloggers publish just about gossips and web
    and this is actually irritating. A good site with exciting content,
    that is what I need. Thanks for keeping this site,
    I will be visiting it. Do you do newsletters? Can not find it.

  46. Appreciation to my father who stated to me concerning this weblog, this blog is in fact awesome.

  47. I constantly spent my half an hour to read this webpage’s articles all the time
    along with a cup of coffee.

  48. This design is spectacular! You certaiinly know hoow to keeep a reader entertained.
    Betweenn your wit and your videos, I was almost moved to start
    my own blog (well, almost…HaHa!) Wonderful job.

    I really loved what yoou had to say, and more than that, how you presented it.

    Too cool!

  49. Hello I aam so excited I found your blog, I really found you
    by mistake, while I was researching on Digg for something else, Anyways I am here
    now and wopuld just like to say tnank you for a remarkaboe post and a alll round enjoyable blog (I also love the theme/design), I don’t hawve time to read through
    it all at the moment but I have bookmarked it and alpso included your RSS feeds, soo when I have time I will be bsck to read more,
    Please do keep up thhe superb work.

  50. Thank you for another infvormative web site. Where else could
    I get that kind of info written in such a perfect way?

    I have a project that I’m just now working on, andd I’ve been on the look out for
    such info.

  51. Sinply desire to say your article is as astounding.
    The clearness in your post is just great and i could assume you are
    aan expert on this subject. Fine with your permission let me to grab your RSS feed too keep up to date with forthcoming post.

    Thanks a million and please carry on the enhjoyable work.

  52. Hey, I think your website might be having browser compatibility issues.

    When I look at youhr blpg site inn Chrome, it looks finee but when operning in Internet Explorer, it
    has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads
    up! Other then that, superb blog!

  53. Hello there! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers?
    I’m kinda paranoid about losing everythinjg I’ve wormed hard on. Any recommendations?

  54. I have learn several good stuff here. Definitely price bookmarking for revisiting.
    I wonder how a lot attempt you put to make the sort of fantastic informative site.

    Also visit my site https://arenaliga.info/

  55. Useful info. Fortunate me I discovered your web site by chance,
    and I’m stunned why this twist of fate didn’t took place earlier!
    I bookmarked it.

  56. Hey just wanted to give you a quick heads up.

    The words in your article seem to be running off the screen in Opera.

    I’m not sure if this is a format issue or something to do with internet
    browser compatibility but I figured I’d post
    to let you know. The layout look great though! Hope you get the issue
    solved soon. Cheers

  57. You made some decent points there. I looked on the internet for the subject and found most individuals will consent with your blog.

    My webpage – stop smoking weed today

  58. I like this weblog very much, Its a rattling nice post to read and obtain info.

    my homepage :: quit smoking home remedies

  59. Wow! This blog looks just like my old one!
    It’s on a entirely different subject but it has pretty much the same layout and design. Wonderful choice of colors!

  60. Hmm iis anyoone else experiencing problems with the images on this
    blog loading? I’m trying to figure out if its a problem on my end or
    iif it’s the blog. Any feed-back would be greatly appreciated.

  61. Thanks for your marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you’re a great author.
    I will make certain to bookmark your blog and definitely will come back later
    on. I want to encourage continue your great posts, have a nice evening!

    my web site; robert atkins

  62. Hello to all, since I am in fact eager of reading this weblog’s post to
    be updated on a regular basis. It carries good information.

    My blog post: growing weed [http://thaipurchase.com]

  63. Wonderful work! This is the kind of information that should be shared
    around the web. Disgrace on the search engines for not positioning this publish upper!
    Come on over and consult with my web site . Thank you
    =)

    Also visit my web site: children smoking

  64. It’s great that you are getting thoughts from this piece of writing as well
    as from our dialogue made at this place.

    Also visit my web-site pubg free uc generator

  65. I loved as much as you will receive carried out right here.
    The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish.
    nonetheless, you command get bought an impatience over that
    you wish be delivering the following. unwell unquestionably
    come more formerly again since exactly the same nearly very often inside case
    you shield this hike.

    my page :: free fire free diamonds

  66. Hi, Neat post. There is a problem with your website in internet explorer,
    could check this? IE still is the market chief and a good element of
    other folks will miss your magnificent writing due to this problem.

    Also visit my homepage :: free fire hack

  67. When I originally commented I seem to have clicked on the
    -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on every time
    a comment is added I recieve 4 emails with the exact same
    comment. Is there an easy method you can remove me from that service?

    Cheers!

    Feel free to surf to my blog post garena free fire free diamonds

  68. What you composed made a bunch of sense. However, what about this?
    suppose you added a little content? I mean, I don’t want to tell you how to run your website,
    but suppose you added something that makes people want more?

    I mean خليل سعيد .. فهد الزمالك الأسمر – كورابيديا is
    kinda vanilla. You ought to glance at Yahoo’s home page and
    watch how they create news headlines to get people interested.
    You might add a related video or a related pic or two to grab readers excited about what you’ve got to
    say. Just my opinion, it might bring your posts a little bit more interesting.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

error: المحتوي محمي بموجب حقوق الملكية .. شكرا لتفهمكم